Over halvveis allerede!

Hei igjen fra København!

Mitt navn er Helene og jeg studerer statsvitenskap ved universitet i Stavanger, og dette semesteret er jeg på utveksling ved universitetet i København. Jeg har to måneder igjen av oppholdet mitt her, da semesteret mitt varer til slutten av juni.

Forrige uke hadde jeg besøk av kjæresten som ikke har vært i København før. Før han kom tenkte jeg over hva jeg ville vise ham i denne byen. Tenkte også at det var en del av disse tingene som kunne vært lurt å dele her på bloggen. Tips til plasser å dra, hvor å spise og hva man bør se  enten du har vært her før, eller ikke. Har prøvd å unngå de typiske «turistfellene» haha slik at du får oppleve byen som en som bor her. Den lille havfruen er kun en liten statue av en liten havfrue, men for all del søt den altså.

Mitt første tips er Kødbyen – oversatt blir det kjøttbyen. Et moderne, urbant og kult område i København liggende mellom Hovedbanegården og Vesterbro. Det er et tidligere slakterområde som nå kun har kule barer, restauranter, utesteder og kafeer. Området ser ut som et gammelt fabrikkområde, og det er veldig populært å dra dit. Anbefaler restauranten “Mother” som kanskje har byens beste italienske pizza.

Louisiana Museum of modern art – Museet ligger en halvtimes togtur unna København, men er virkelig verd turen. Det er helt fantastisk utsikt fra bygget som ligget rett ved havet. Kunstnere som har sine utstillinger her er både lokale, men også verdenskjente.

Gasoline grill – Enkelt forklart: Byens best burger. Det er en gammel bensinstasjon nær indre by som har blitt omgjort til en burgerplass. Det er fortsatt en fungerende bensinstasjon. Gasoline er en veldig kjent plass både for turister og for lokale! Det er ikke rart denne plassen har vunnet mange priser for disse burgerne.

Christiania – en av Danmarks mest populære turist attraksjoner. Det er et kontroversielt område som skaper mye debatt mye på grunn av de lokales veldig avslappede forhold til hasj. I Christiania finnes det kule kunst gallerier, koselige cafeer, bra Street Food og konserter. Området har mye turisme og har følt med trygg hver gang jeg har vært der. Har ikke mange bilder fra området da de anbefaler å ikke fotografere der. Området har så mye historie, og jeg anbefaler å se dokumentaren «Christianias børn» eller «Barn av Christiania» dersom man interesserer seg for fristater.

Torvehallerne – Største mathallen i København. Den ligger ved Nørreport. Her finnes alt du kan tenke deg! De har grønnsaker, fersk sjømat, kjøtt, bakevarer, iskrem, en del streetfood og mange stands fra restauranter. Her finner du de beste Empanadasene i byen! Utenom Torvehallerne anbefaler jeg også å dra på Reffen Streetfood dersom det er fint vær, da denne ligger ute.

Fredriksberg Have – en stor naturopplevelse midt i byen. Det er en stor og flott park i området Fredriksberg. Det er veldig koselig å vandre rundt i Fredriksberg have en søndag. Er det fint vær så er det perfekt piknikplass. Min venninne sin hund, Ebba, som jeg passer på av og til trives veldig godt med å sykle rundt i parken sammen med meg haha.

Min Instagram: helenegibbs

Snakkes!