OPPSUMMERINGSINNLEGG

Hei igjen!

Statsvitenskapsstudent Helene her som har vært utvekslingsstudent ved universitetet i København dette semesteret. I dette innlegget vil jeg reflektere litt over utvekslingsoppholdet mitt og gi noen tips som jeg gjerne skulle ha visst på forhånd. Jeg kom hjem rett etter min siste eksamen i slutten av juni. Jeg var sent ferdig med semesteret og skulle gjerne tilbrakt min sommer i København, men måtte hjem for å jobbe. Det var med et tungt hjerte jeg reiste hjem til Stavanger. Tiden gikk så utrolig fort! Andre som har vært på utveksling før meg har fortalt hvor fort det går, men måtte oppleve det selv for å forstå. Når man først har satt seg skikkelig inn i skolesystemet, byen og fått rutiner skal man nesten hjem igjen, haha. Det sier vel litt om hvor godt jeg trivdes. Jeg har hatt et utrolig lærerikt, kjekt, utfordrerne semester som har gitt meg så mange nye venner og bekjentskaper. Selv om det var litt tungt å reise hjem var det veldig kjekt å se familie og venner igjen, og setter ekstra stor pris på de små tingene med Stavanger som jeg har tatt litt for gitt da det er her jeg alltid har bodd.

Et av mine første tips til deg som skal reise på utveksling eller vurderer det, husk å spar nok penger, og litt til. Jeg bestemte meg litt spontant for å dra og skulle ønske jeg hadde spart litt mer en det jeg gjorde. Det er mange utgifter som kan komme som man ikke hadde regnet med. Det kan også komme problemer eller forsinkelser med stipendet (slik som skjedde med meg) og da er det greit å ha nok penger spart fra før. I tillegg er det ekstra dyrt den første måneden når man skal ha alt nytt, og en del som skal fikses. Videre vil jeg anbefale å finne et allerede møblert rom eller leilighet. Taper en del penger på å måtte kjøpe alt nytt som jeg måtte. Det finnes også flere Facebook grupper for nordmenn i København, gis bort København osv. Hvor man kan få møbler gratis eller til en lav sum.

I Danmark hadde jeg ikke behov for å skaffe med dansk konto eller bank ettersom jeg ikke hadde jobb og utleieren min hadde ikke et problem med at jeg overførte fra norsk konto. Vet at det kan være litt vanskelig å få i dansk bank dersom man ikke har inntekt i Danmark, så er litt greit å kunne sleppe.

Distortion er en gatefestival i København som er første helgen i juni, og hver dag er festivalen i et ny bydel i sentrum og den er virkelig verdt å få med seg. Selv om det er midt i eksamensperioden må man nesten bare sette av et par timer til å vandre gatelangs med vennene sine disse dagene. I tillegg er det gratis!

Vil anbefale alle som ønsker å reise på utveksling til å gjøre det! Planlegg godt på forhånd, ha med nok penger og det er verdt å navne at universitetet i København krever en del av deg som student noe jeg heldigvis var forberedt på. Dersom du lurer på noe er det bare å sende meg en mail.

Takk for meg,

Helene