Salzburg!

Mitt navn er Kine Ruud-Nesheim og er 23 år gammel. Vi er fem studenter fra Norsk hotellhøgskole som har valgt å reise til Østerrike på utveksling og nå har vi endelig kommet i gang!

Skolen jeg går på heter Fachhocschule Salzburg og her skal jeg studere Business og med en hovedretning mot Supply Chain Management. I tillegg skal jeg ta noe tysk for å forhåpentligvis kunne forbedre tysken min litt.

Vi kom til Salzburg den 30. august og i og med vi ikke skulle starte med noe før 3. september fikk vi tid til å utforske byen litt i forkant. Salzburg er en utrolig koselig by, ikke alt for stor men heller ikke for liten. Her finner du alt du trenger!

En av våre første dager i Salzburg.

Vi har valgt å bo på studentboliger rett ved skolen, noe vi er veldig fornøyde med. Skolen og studentboligene ligger litt utenfor Salzburg, i en liten by som heter Puch som er ca. 15 minutter med tog fra Salzburg. Det er veldig gode togforbindelser her, så det å komme seg inn til byen er aldri noe problem! Studentboligene er også veldig greie. Selv om det ikke er så stort, har vi både eget kjøkken og bad, og det at det ligger så nærme skolen er også et veldig pluss for oss.

3. september møtte vi opp på skolen for første gang, veldig spente og litt nervøse. Vi startet da med en velkomstuke hvor vi fikk masse informasjon om det kommende semesteret, møtte andre utvekslingsstudenter og ble kjent med skolen. Vi hadde ulike bli kjent leker, dro på studentbarer og utforsket mer av byen.

Vi startet med forelesninger uken etter velkomstuken. Vi har ikke så mange forelesninger i løpet av uken og de aller fleste forelesningene går på kveldstid, noe som gjør at vi har mye fritid til å reise litt rundt og oppleve mer av Østerrike og Europa. Vi har allerede rukket å ta en dagstur til en by som heter Hallstatt. Byen ligger ca to timer unna Salzburg og er virkelig et sted som er verdt å besøke når man er i Østerrike.

Hallstatt

I tillegg har vi vært med på høstens første Stammtisch med ANSA Østerrike. Stammtisch vil si at en gruppe mennesker møtes for å spise og drikke sammen. Her møtte vi flere norsk studenter som både er på utveksling og som studerer fast i Østerrike. ANSA Østerrike har flere ulike arrangementer utover høsten hvor man kan bli bedre kjent med andre norske studenter i Østerrike.

Denne helgen har det vært en festival i Salzburg som heter Rupertikirtag. Rupertikirtag er en av de mest tradisjonelle folkefestivalene i Østerrike og besøkes årlig av mer en 100 000 mennesker. Så denne festivalen måtte vi jo få med oss.

Denne uken har vi ingen forelesninger så da blir det nok en liten utflukt på oss! Så hvis dere vil følge mer med på hva vi finner på i Østerrike så er det bare å følge meg på instagram: ruudnesheim. Der kommer det flere oppdateringer!

Snakkes snart igjen!!