Adiós Barcelona

Da er oppholdet mitt i Barcelona kommet til en slutt, selv om det har vært et utrolig innholdsrikt semester, så kjenner jeg at det er godt å komme tilbake til norsk jord! Dette innlegget kom litt sent, men på grunn av at jeg måtte tilbake til Barcelona for å ta eksamen, så har dette måtte ventet litt. Men som jeg lovet tidligere så skal jeg komme med et praktisk innlegg denne gang!

Før du kommer

Før du ankommer Barcelona så er det viktig å tenke på hvordan du vil bo der nede. Jeg lette gjennom utallige nettsider og apper angående kollektiv, leilighet osv. Personlig kan jeg fraråde alle om å bo på studentboligene som skolen tilbyr (Àgora). Jeg har ikke nøyaktige priser, det kan man sjekke på deres hjemmeside som man får link av etter hvert. Men de kompisene jeg fikk i løpet av semesteret, og som bodde der, angrer på at de valgte å bo der. Prisene er skyhøye i forhold til hva man får, man bor langt unna sentrum (siste metro i ukedagene slutter 00:00), og med mindre du vil betale en del ekstra så må du bo på samme rom med en fremmed person. Jeg har selv bodd i et kollektiv i Eixample området, som er et veldig rolig og trygt nabolag, og jeg betalte ikke i nærheten av samme sum som de gjør på Àgora. Selv betalte jeg rundt 5000 kr med alt inkludert, vi fikk til og med egen vaskehjelp som kom hver tirsdag å vasket fellesområdene! Jeg bodde med fem andre, og man får utrolige mange nye kontakter og nye venner ved å bo i kollektiv, så jeg kan sterkt anbefale å finne et kollektiv i det nabolaget du ønsker! Selv brukte jeg https://www.spotahome.com/ noe som var enkelt å bruke.

Når det gjelder telefon og bank så trengte jeg ikke å gjøre noe med hverken, så det eneste du bør tenke gjennom er bolig og forsikring. Forsikring tok jeg gjennom ANSA, noe som gikk helt greit. De hadde flere aktiviteter med andre norske studenter der, men når jeg først er i Spania så er ikke nordmenn de første jeg vil bli kjent med. Så dermed deltok jeg ikke på noen av arrangementene de arrangerte, men er flott å ha muligheten til det uansett!

Livet der borte

Med de pengene du får av lånekassen og Erasmus+, så lever du ganske godt der. Jeg dro ofte ute å spiste, flydde til andre land, reiste rundt i Europa med bil og var med på det meste. Selv om Barcelona er en dyrere by å bo og leve i enn andre byer i Spania, så er alt generelt mye billigere enn i Norge. Den enkleste måten å komme seg rundt der er med metro, noe som er lekende lett i Barcelona. De har ulike linjer med ulike fargekoder, de kjører hver dag fra tidlig på morgenen til 00:00 i ukedagene. Fredag har de forlenget åpningstider til 02:00 og på lørdag og søndag så er de døgnåpne. Metrokort for unge koster rundt 1300 kr for 3 måneder, og da kan du bruke alt av transportmidler som tog, trikk, metro osv. Ikke ille!

Sikkerhet

Som mange allerede vet, så er Barcelona en drømme by for naskere. Selv har jeg vært heldig og ikke opplev noe som føles utrygt. Jeg har dessverre hatt noen venner som har blitt stjelt både mobil og lommebok, men i de tilfellene så har det raskt bare tatt de ut av lommene uten at de la merke til det før senere, ingen farlige konfrontasjoner heldigvis. Men generelt så er man trygg om man er litt obs når man drar ut.

Om det skulle være noe mer du lurer på så ikke nøl med å kontakte meg på facebook, innboksen er alltid åpen!