Starten på eventyret i Belgia

Hallo fra Belgia! Nå skal dere få lov til å være med på Michelle og Laila Celine sin opplevelse på utveksling i Antwerpen i Belgia gjennom bloggen. Hjemme i Norge studerer vi barnevern, og vi er nå på andre året. Her i Belgia skal vi bare ha prakis frem til juni. Vi er to 20 år gamle jenter som ser frem til å utforske ny by, ny kultur og ny hverdag.

Vi har nå vært her i Antwerpen i en måned og stortrives allerede. Vi startet vår reise fra Stavanger til Brussel med mellomlanding i Oslo. Når vi ankom Brussel synes vi det var litt vanskelig å finne frem til hvor vi skulle ta toget inn til Antwerpen, da ingenting er på engelsk! Det er litt vanskelig å spørre om hjelp, da generelt sett de fleste ikke snakker så bra engelsk. Vi kom oss etterhvert på toget, og merket fort at de belgiske er veldig “kalde” mennesker. De er ikke hjelpsomme og kan virke aggressive og avvisende. Men blir du kjent med dem er de hyggelige. Framme i Antwerpen slet vi med å finne frem til leiligheten (Takk Gud for GoogleMaps!!).

Leiligheten vår er veldig fin, og vi er strålende fornøyde. Vi har den for oss selv, vi deler alt bortsett fra soverom også har vi egen dusj <3. Den er renslig og vi har tilgang til egen terrasse. Leiligheten ligger midt i sentrum, og alt er lett tilgjengelig. Det er travelt på morgenen og ettermiddagen i gågaten utenfor. Det er uvant med mye støy spesielt fra politibil og ambulansen hver dag. Men på kveldene i ukedagene er det roligere, men kan være litt støy i helgene.

Leiligheten vår ligger midt i mellom praksisplassene våres. Det er perfekt, og dette visste vi ikke på forhånd <3. Michelle jobber på et slags bolig senter der beboerne er mennesker som har vært utsatt for en eller annen form for menneskehandel. Laila Celine jobber på et dagsenter for barn mellom 6 og 12 år som enten er pliktet å være der etter skoletid eller på grunnlag av at foreldrene trenger ekstra hjelp.

Museum MAS

Vi har hatt en velkomstuke på Universitet i Antwerpen der vi ble kjent med flere internasjonale studenter. Vi er glade for at vi deltok på velkomstuken, fordi at det ikke er så lett å bli kjent med nye mennesker når vi er i praksis (hehe). Vi har fått deltatt på mye kjekke arrangementer og opplevd Antwerpen sammen med de andre studentene!

Håper dere vil følge oss videre på den spennende reisen vår her i Antwerpen gjennom utvekslingsbloggen. Vi synes i hvert fall det er spennende! Snakkes snart<3 Hilsen Michelle og Laila Celine

Følg oss gjerne også på instagram for mer oppdateringer:

@michelleolseth og @lailaceline_stai

https://www.instagram.com/michelleolseth/ https://www.instagram.com/lailaceline_stai/