VI ER HALVVEIS

Heisann!

Vi tenkte å oppdatere dere litt siden sist om hvordan det går på skolen, i praksis, men også hva vi har funnet på ellers på fritiden. 🙂

Vi startet i praksis for noen uker siden, og har fått praksis plass på Rancho Cielo i Salinas. Det er en gård for ungdommer som har utfordringer og sliter med å fullføre skolen. På gården får de fullført de fagene det er behov for, men de lærer også skills som å lage mat, bygge hus og dyrke grønnsaker som de kan bruke senere i livet når de skal søke jobb. Ungdommene er mellom 16-24 år, og noen av dem bor også her på gården.

Inngangsporten til Rancho Cielo.

Vi jobber to dager i uken, tirsdag og torsdager samt noen helger etter eget ønske. På tirsdager jobber vi fra 13:30 til 22:00 når studentene er ferdig på skolen, slik at vi får vært mer i kontakt med ungdommene og dannet relasjoner. Vi har blant annet fått være med på AA-AN (anonyme alkoholikere og narkomane) møte som var veldig interessant.

På torsdager er dagene fra 10:00 til 18:30 og er mer styrt etter Case Manager sin side av arbeidet. Da har vi blant annet sortert filer, laget tavle til fellesområdet, handlet inn til husene og møter, og ommøblert et av husene her.

Her er tavlen som vi fikk lage, med “volunteer opportunities” til ungdommene, som vi synes var veldig kjekt!
Her er det ulike bilder av området på campus Rancho Cielo. På to av bildene vises også hvordan husene ser ut der noen av ungdommene bor.
Flere bilder av campus, det røde huset er hvor studentene går på skole.
En innsjø på campus. Det er så utrolig fint her!

Vi fikk også besøk av kjæresten til Lene i en uke og da dro vi blant annet til dyreparken, Painted Ladies, Chinatown og Golden Gate Brigde i San Francisco. Vi har også vært på Akvariumet i Monterey Bay, Capitola og skogen Redwoods som ligger utenfor Santa Cruz.

Bilde av Golden Gate Bridge, Chinatown og Painted Ladies.
Her er noen bilder fra dyreparken i San Francisco og akvariumet i Monterey. Vi fikk også mate sjiraffer, noe som var skikkelig kult!
Capitola har mange koselig restauranter og er kjent for alle de fargerike husene som ligger ved siden av hverandre på stranden.
Dette bildet er tatt i Redwoods som har verdens høyeste trær, ganske kult!

Ellers går det veldig fint på skolen, litt stress med tanke på at mid-terms skal levers inn i løpet av de neste ukene. Men tiden går helt sykt fort, vi trives veldig og vi håper vi får reist til Los Angeles i løpet av oppholdet.

Om dere ønsker å følge mer med på hva vi gjør her i Monterey, så gjerne følg oss på instagram lenebergseth og ngkverneland 🙂

-Lene og Nora