G’day mate! Goodbye mate!

Heisann og velkommen til mitt første blogginnlegg på utvesklingsbloggen! Jeg er ingen blogger (hittil) men vil gjøre mitt beste med å gi deg som leser en følelse av hvordan det er å reise på utveskling til nettopp “the land Down under” Australia!

Dessverre så skriver jeg ikke dette innlegget fra solfylte Australia, men fra sofaen i Norge hvor jeg snart er ferdig med 2 ukers karantene.. Turen tok en helomvending da vi etter litt over en uke på campus fikk sterk anbefaling fra myndighetene hjemme og fra uis om å pakke kofferten og reise hjem så fort som mulig. Dette var veldig forståelig med tanke på situasjonen vi er i nå, men også veldig synd att reisen endte så brått… Men jeg vil holde dette innlegget positivt da jeg har opplevd så mye fint på kort tid!

Før jeg setter i gang og forteller om alt det fantastiske med Australia og alle grunner til at du nettopp bør reise hit, så vil jeg skrive en kort intro om hvem jeg er og hvorfor jeg valgte å dra på utveksling.

Mitt navn er Hanna og jeg er en 23 år gammel jente som studerer barnevern i Stavanger og som er på utveskling på CQUniversity i Rockhampton. Jeg har alltid hatt en drøm om å studere i utlandet og da jeg fant ut at jeg kunne ta praksis semesteret mitt i Australia så var jeg ikke vond å be. Svømme med skilpadder mens man blir fremtidelig barnevernspedagog? Ja takk! Men det var ikke bare skilpaddene som lokket meg til å dra på utveksling. Jeg hadde en gryende følelse inni meg til å oppleve noe nytt og hadde samtidig et stort ønske om å bli kjent med nye mennesker fra forskjellige kulturer. Ved å være i praksis i Australia så tenkte jeg at det kunne være en fantastisk mulighet til å se hvordan de arbeider sosialt faglig, hva slags sosiale utfordringer de har og hva slags erfaringer jeg vil ta med meg hjem. Men jeg har ikke reist hele denne veien alene, jeg reiser sammen med Aurora og Ida som også studerer barnevern og Silje som studerer sosialt arbeid.

Meg som njuter i Perth:)

Back to school

Sist dere hørte fra vår reise, var fra Aurora hvor vi akkurat hadde ankommet Noosa etter ca tre ukers ferie. I videoen i slutten av innlegget får dere sett stedene vi reiste. Som Aurora nevnte så var vi i Noosa for å fullføre et forkurs på CQU som vi måtte få godkjent for å gå ut i praksis. Plutselig var vi tilbake på skolebenken og det kjentes på kroppen etter et par uker med paraply drinker og kos. Det var et intenst 5 dagers kurs fra rundt 9-17 hver dag, hvor vi jobbet i grupper med hver vår case som vi skulle presentere den siste dagen. Her fikk jeg virkelig testet engelsk kunnskapene mine. Det var utfordrende å snakke et faglig språk på engelsk da de fokuserer på andre teorier i sosialt arbeid i Australia enn i Norge, så det ble mye “mhm hmm could you maybe say that again?”. De har i tillegg et litt annet utdanningsløp i Australia, for å bli sosialt arbeider så må du gå 4 år istedenfor 3 år som det er i Norge. De har heller ikke en egen barnevernspedagog linje, det går under sosialt arbeid. Men jeg ble fortalt at man kan bygge på utdanningen senere hvis man ønsker å rette seg mer mot barn og unge.

Silje i klasserommet i Noosa

Denne uken på CQU i Noosa så ble jeg godt kjent med hvordan mennesker fra Australia er og hva slags verdier de har. Hver morgen på skolen før første time startet så gjorde vi en takknemlighetsøvelse hvor vi skulle lukke øynene mens læreren fortalte om området vi gikk på og hvordan urbefolkningen hadde bygget det opp og viktigheten av at vi anerkjente dette og viste respekt. Jeg opplevde at de hadde en bevissthet på både hvordan vi behandler andre og oss selv, igjennom denne uken ble “self care” et ord som ble gjentatt mye. Det var viktig for de at vi som studenter øvde på å bygge opp vår egen “self care plan”. Hvis vi som sosialt arbeidere tar godt vare på oss selv så vil vi kunne hjelpe mennesker vi møter i arbeidet vårt bedre. Her fikk jeg mange nyttige tips som jeg vil ta med meg videre.

The australian way of life

Denne takknemlige og vennlige væremåten opplevde jeg igjennom hele reisen vår. Jeg vil beskrive den “typiske” Australier som raus, avslappet og hjelpsom ofte kledd i flip flops “thongs” eller barbeint. Vi ble stadig vekk stoppet av folk som lurte på hvor vi var fra og hva vi skulle finne på her i Australia, ofte oppfulgt med “wow that’s so exciting! Wish you a safe Journey”. Spurte vi en person om hjelp så kom det fort en til som også ville hjelpe til. Jeg tror jeg bare har opplevd i Australia å ha en lang samtale med damen i kassa på matbutikken. Som er konstrastfyllt fra Norge hvor du kanskje så vidt får et lite nikk fra en fremmed mens her i Australia så hører en stadig vekk “hello! how are you?”. Denne varme måten å bli møtt på gjorde det plutselig mye lettere og tryggere å være på andre siden av jordkloden:)

Campus life

Hello Rocky! Etter en 6 timers lang togtur fra Noosa til Rockhampton så ankom vi campus klokken 2 på natten. Fire trøtte tryner ble møtt av en veldig hyggelig mann som hjalp oss med litt for tunge kofferter inn på rommet vårt. Etter å ha bodd på hotell og store airbnb leiligheter så var et lite campus rom en liten nedtur hehe.. Vi har skjønt igjennom reisen at i Australia er det ikke helt “European standard” på bosteder, ikke noen stor krise men ofte pittelitt møkkete/ slitt. Dagen etter ble brukt til å handle inn sengetøy og diverse ting til rommet for å gjøre det litt mer hjemme koselig.

I løpet av de første dagene fullførte vi et førstehjelpskurs som vi måtte ha for å gå ut i praksis, her lærte vi alt fra hva man gjør hvis man blir bitt av en slange til oppfriskning av hjerte lungeredning. Når vi ankom campus så kom vi midt inni “orientation week” som gjorde vi gikk glipp av litt ting, men vi kom godt inni det ved å delta på diverse festligheter og sosiale eventer. Vi brukte også mye tid på å bli kjent med området på campus som er gigantisk og veldig tropisk med mye dyreliv. På campus så er det ville kengeruer som holder til på området! På campus har de alt du trenger og føles ut som et mini samfunn, alt fra treningssenter og basseng til cafeer. Å bo på campus er også en perfekt mulighet til å bli kjent med nye mennesker, vi spiser alle i en felles spisesal hvor det var lett å komme i prat med nye mennesker, i tillegg til dette så arrangerer cqu mange sosiale aktiviteter som jeg anbefaler å bli med på!

Campus hunden Nala

Uke 1 i praksis- mye inntrykk

Nå hadde uken vi hadde ventet spent på og forberedt oss til endelig ankommet, første uke på praksisplassen vår! Det ble dessverre litt surr på veien som gjorde at Aurora ikke fikk gått ut i prakis, hun fikk derimot en praksis plass i det vi måtte reise som var veldig synd.. Ida var på PCYC Queensland mens Silje og jeg var utplassert på en praksisplass som heter BOOYAH. BOOYAH er et program som hjelper utsatt ungdom med å få hjelp til å komme seg videre i livet på en trygg måte.Programmet går over 10 uker og er for ungdom mellom 14-17 år, det er både for gutter og jenter men ikke samtidig. Målet er at ved gjennom å ha gode mentorer, fokusere på respekt for en selv og andre,jobb søking hjelp og en 3 dagers camp hvor de får utfordret seg og sine grenser og mye mer, skal hjelpe ungdommene til å unngå kriminell atferd, misbruk av stoffer og skade av seg selv og andre. Når vi var med var det 10 gutter som vi skulle arbeide med. vår rolle var her å observere og bli kjent med guttene og at vi kunne være trygge forbilder som de kunne snakke med. Dette var en utrolig lærerik uke hvor jeg virkelig fikk utfordret meg og jeg opplevde at jeg ble godt kjent med kollegaene mine og guttene på kort tid. Jeg følte meg veldig godt tatt vare på og at jeg var en del av et virkelig givende arbeid! Det var rørende og se hvor viktig BOOYAH var for guttene som var med i programmet og jeg så frem til å se utviklingen deres og å få muligheten til å være en del av et så godt læringsmiljø. Det ble derfor ekstra tungt når vi fikk beskjed om at vi måtte reise hjem etter en noe intens første uke med mye sterke inntrykk. På den andre siden så er jeg veldig takknemlig for den uken jeg fikk og alt jeg lærte som jeg vil ta med meg videre. Drømmen er å komme tilbake ved et senere tidspunkt å arbeide på BOOYAH:)

Experience Rocky!

I løpet av litt over en uke i Rockhampton så rakk vi å ble litt kjent med byen og ting å se rundt. Rockhampton er en by i Queensland med rundt 75 000 innbyggerere. Det er en by som ligger på landet og som ved første øyekast kan virke litt kjedelig. Men fra Rockhampton så kan du oppleve nesten alt fra regnskoger til vakre strender, alt innenfor 1 times kjøretur, jeg ville derfor anbefalt å leie en bil med noen venner eller bli kjent med noen som har bil på campus;) Forbered deg også på et fuktig klima med konstant svettefest og med mye dyreliv og insekter (NB:husk myggspray)! På campus var det blitt funnet et slange inne på vaskerommet og en rett utenfor biblioteket, iiik!

Vi var heldige å rekke å dra på en roadtrip rundt i Rockhampton den siste helgen før vi dro. På denne reisen fikk vi sett kunstmuseet i Rockhampton, besøkt Rockhampton zoo, reist til Yepoon Beach som er en populær strand ca 40 minutter unna rockahmpton hvor man kan reise med båt turer for å se hval og reise videre til andre øyer. Til slutt avsluttet turen på Mount Archer, som er et fjell med vakker utsikt ut mot Rockhampton.

Mount Archer

Jeg merker det er vanskelig å konkludere denne reisen med noe, annet enn at det har vært et eventyr som jeg sent kommer til å glemme. Et noe forkortet eventyr, men jeg sitter fortsatt igjen med gode minner og en stor lengsel etter å reise tilbake. Jeg har aldri møtt så mange gode og varme mennesker på en måned før og holder disse øyeblikkene tett til hjertet mitt.