Vår erfaring fra skole og praksis

Hei igjen fra Maia og Jeanett som befinner seg i Antwerpen.
Vi studerer sosialt arbeid. I dette innlegget vil vi beskrive litt hva vi gjør i praksis og på skolen.

Maia jobber på et sted som heter De Nomaad. Hun jobber med voksne personer (over 18) som har et rus/alkohol problem. Det er et dagtilbud fra mandag til fredag der folk kan komme for å slappe av, få noe å drikke og/eller spise. «Gjestene» som vi kaller dem kan komme i påvirket tilstand.
Antall gjester som kommer varierer fra dag til dag, noen dager er mer hektiske enn andre. Det kan være alt fra 50 til 100+ gjester. Min viktigste arbeidsoppgave at gjestene føler seg respektert og møtt med trygghet.

Gjestene har også mulighet til å utføre noen små jobber hvor de da får lønn for arbeidet de gjør. Noen av jobbene de kan gjøre er å være med å forbedre dagens lunsj, hjelpe med oppvasken, rydde fellesområdet etter stengetid og arbeide utenfor for å holde det ryddig. De kan også hjelpe til i lokalsamfunnet. Det kan være å rydde på fotballstadion etter kamper, rydde/vaske lokal kinoen og det å gå ute i gatene for å lete etter nåler og andre ting.

Mine arbeidsoppgaver som student varierer fra dag til dag. Man kan spille ulike spill med gjestene, være en samtalepartner, hjelpe til å holde ting ryddig og som student får man også muligheten til å være med på jobbene som skjer utenfor arbeidsplassen.

Som student her har jeg jobbet tett på to kvinner som tidligere har vært rusavhengige og prostituerte. Deres jobb går ut på å gå rundt i nærmiljøet og hjelpe andre kvinner har er i samme situasjon som de har vært i. De deler ut hygiene produkter, men også informasjon om dagtilbudet hos praksisplassen min.

Bilde hentet fra google.

Jeanett jobber med ofre for menneskehandel på et sted som heter Asmodee. Her bor det opptil 16 menn og kvinner, som er fordelt i to leiligheter. Det er mennesker som kommer fra hele verden. De har på en eller annen måte vært utsatt for tvang; prostitusjon, tvangsarbeid, tigging, kriminalitet, tvangsekteskap og organfjerning. De viktigste oppgavene er hjelp med intergering, skole, fysiske og psykiske behov og planlegging av fremtiden. Som student her er arbeidsoppgavene veldig varierende. Aktiviteter, nederlandsk-kurs, oppfølging, samtaler, alt etter klientenes behov og ønsker. Som student har man muligheten til å være personlig assistent for en/flere klienter. Det er en spennende og utfordrende arbeidsplass.

Bilde hentet fra google

Generelt for oss begge var det et stort kultursjokk å flytte ned. Språkbarrierer, vaner og ulike lover/regler gjorde at det tok litt lengre tid til å komme seg inn i arbeidsrutiner. Alt i alt har det vært en unik, lærerik og utfordrende erfaring. Vi har begge blitt tatt godt i mot av våre kollegaer som har bidratt til at vårt opphold har vært kjekt! Vi er svært takknemlig for muligheten vi har fått.

Bilde hentet fra google

Når det kommer til skole delen, vil vi si at det var mer krevende enn forventet. For å bestå praksis må vi arbeide 608 timer (på 16 uker), skrive totalt 14 rapporter/refleksjoner og 2 større evalueringer.
Vi møtes totalt 7 ganger på skolen sammen med læreren vår og de andre utvekslingsstudentene innen sosialt arbeid/barnevern. Vi er 5 studenter fra Norge, Sverige og Finland.
Det å arbeide 5 dager i uken, skrive engelske rapporter og refleksjoner har blitt krevende for oss. Vi forstår at vi må ha faglig innhold også, men når vi jobber fulltid blir dette mye. Men et stort pluss er at vi har 3 uker ferie, som vi selv bestemmer.

I neste innlegg vil vi skrive om kulturelle opplevelser og stedene vi har besøkt.
Takk for oss!