For et eventyr!

Hei igjen!

Mitt navn er Alice og jeg studerer Barnevern ved Universitetet i Stavanger. Dette semesteret har jeg vært på utveksling i Monterey Bay, California.

Jeg er nå vel tilbake i Norge, og tenke derfor å ta en liten oppsummering av hvordan semesteret har gått. Først vil jeg si at jeg anbefaler alle som tenker på å dra på utveksling til å bare gjøre det. Det er så sykt gøy og lærerikt, og jeg ville aldri vært foruten. Jeg har lært utrolig mye; både om ny kultur, om meg selv, og akademisk. Jeg sitter igjen med mange gode erfaringer, opplevelser og minner. Samtidig som jeg nå har fått meg venner fra flere steder i verden. En av grunnene til at jeg ønsket å dra på utveksling var for å få Norge litt på avstand og med det også se Norge med nye øyne; og jeg må ærlig si at å se forskjellene er veldig spennende. For eksempel hvordan vi møter og snakker med fremmende her hjemme og hvordan det foregår i California (California vinner uten tvil på dette området – de er så hyggelige).

Downtown Monterey

Jeg skrev i første innlegg at skolesystemet i USA er veldig forskjellig fra Norge ved at de har flere innleveringer og presentasjoner i løpet av hele semesteret og at siste eksamen ikke er like viktig som i Norge. I begynnelsen fant jeg dette ganske overveldende ved at jeg ikke helt visste hvor jeg skulle begynne. Det gikk seg til, og jeg fant fort ut at det ikke var så vanskelig som jeg skulle ha det til. Kan snike inn litt selvskryt og si at jeg gikk ut med to A-er og to B-er, som kom i tillegg til at jeg hadde praksis. Moral of the story: Får jeg det til, får garantert også du det til.

Jeg hadde praksis på en skole som heter Learning for Life Charter School. Det er en skole for 7-12 klasse med elever som har droppet ut, eller som står i fare for å droppe ut fra vanlig skole. Grunnene kan være alt fra at de ble mobbet og ikke ønsket å gå på skolen, eller at de hadde for eksempel en psykisk lidelse som gjorde det vanskelig for å dem å gå på skole. Learning for Life gir elevene mulighet til å få vitnemål ved at all undervisning foregår på data. De ser forelesningene på PC og gjør etterpå oppgaver og prøver også på dataen. Dette gir dem mulighet til å styre sin egen utdanning og at de kan gjøre skolearbeid hjemme. På skolen er der lærere og veiledere som hjelper dem om de skulle trenge det. Personlig synes jeg dette var et fantastisk opplegg, og det var gøy å se at de som egentlig slet med skolearbeid klarte å fullføre.

Solnedgang på stranden rett ved skolen

I USA har man tre semestre med praksis – det første semesteret er for observasjon og å bli kjent, det andre for å begynne å tenke ut et prosjekt en har lyst til å jobbe med relatert til praksisplassen, og det tredje semesteret for å gjennomføre dette prosjektet. Hvert semester krever minimum 60 timer på praksisplassen. I og med at jeg bare skulle være ett semester trengte jeg bare 60 timer, men jeg trivdes så godt og koste meg sånn at jeg endte på 99 timer. Jeg ble godt kjent med både personale og elever, og er glad for at jeg fikk den praksisplassen som jeg gjorde. De er også veldig fleksible på når du kan komme på jobb, og du står egentlig fritt til å velge selv. Jeg valgte å komme 3 dager i uken, 4 timer hver gang. Noen dager var jeg lengre, og andre dager gjerne litt mindre. Dette var på grunn av at jeg ønsket så mye erfaring fra praksis som mulig.

Gjengen på 17.mai

Skolen var offisielt over 17.mai, og vi måtte flytte ut fra campus 18.mai. Det var fremdeles en stund til visumet gikk ut, så jeg og noen venninner bestemte oss for å reise litt rundt i USA før vi snudde nesen hjem mot Norge igjen. Vi var i Las Vegas, New York, Miami og Orlando. Vi hadde det utrolig gøy og det var en perfekt avslutning på semesteret.

Las Vegas
New York
Måtte selvfølgelig finne Friends Apartment Building mens vi var i New York
Miami Beach
Møtte en papegøye i Orlando

Jeg har sagt det flere ganger før, og jeg sier det igjen: Hvis du har lyst til å reise på utveksling, GJØR DET! Det er vanskelig å beskrive hvor gøy det har vært, og jeg anbefaler utveksling på det sterkeste. Monterey Bay i California er en fantastisk plass, og jeg kommer garantert til å reise tilbake en gang.

Takk for meg,
Alice