Alternativ reisevei til München

Mitt navn er Anette Bærheim. Jeg er 24 år og studerer master i miljø, energi og samfunn på UiS. Neste semester skal jeg tilbringe på Technical University of Munich (TUM). Oppdateringer om studiene og livet i München kommer underveis ettersom semesteret her nede ikke har startet enda. Dette innlegget vil derfor handle om reisen ned til Tyskland (kanskje til inspirasjon for fremtidige utvekslingsstudenter i Europa?)

Høstsemesteret i Tyskland starter i Oktober, man har med andre ord god tid til å komme seg ned og på plass etter sommeren. En kombinasjon av dette, et mål om en mer bærekraftig livsstil og ønske om et nytt eventyr resulterte dermed i en alternativ reisevei til München; ved hjelp av sykkel og tog.

¨

I begynnelsen av februar startet jeg med transporttrening til og fra universitet som en del av et mål om å leve mer bærekraftig. Tilfeldigvis kom jeg over en video av Teresie Hommersand. Hun hadde bodd flere år i Sør-Afrika og bestemt seg for å sykle hjem til Norge for å redusere sitt eget klimaavtrykk samtidig som hun prøver å inspirere andre til å leve mer bærekraftig. Inspirert ble jeg, og godt i gang med transporttreningen hjemme tenkte jeg: dersom hun kan sykle hjem fra Sør-Afrika, kan jeg sykle til Tyskland.

Min rute til Tyskland:

Jeg begynte smått å undersøke mulighetene for å gjennomføre planen min, men syntes det virket ganske skummelt og utfordrende å gjøre alene. Aldri hadde jeg sovet i telt alene. Før jeg begynte å sykle til universitetet i februar hadde jeg heller ikke syklet lengre enn en mil. Jeg eide ikke en gang min egen sykkel. Den var lånt av min far for å bevise for meg selv at jeg virkelig kom til å bruke sykkelen før jeg gikk til innkjøp av noe nytt.

Til slutt hoppet jeg allikevel (heldigvis) i det og etter siste eksamen feiret jeg med innkjøp av ny sykkel. Nå var det ingen vei tilbake. Turen ble gjennomført, noe jeg er utrolig takknemlig for. Målet med turen var å reise mer miljøvennlig, men det endte opp med å gi meg så utrolig mye mer. Jeg har blitt modigere og mer trygg på meg selv. Jeg har blitt flinkere å lytte til magefølelsen og ta valg på bakgrunn av hva som føles rett for meg i øyeblikket; ikke tenke så mye på hva jeg “bør”, hva som er “lurt” i teorien eller hva andre forventer. Jeg har også fått en god pause fra hverdags-kaos med alt for mange baller i luften, blitt i bedre form og renset hode klart for et nytt semester med studier!

¨

Til deg som nå sitter hjemme og kjenner at du kunne tenkt deg å gjøre noe lignende, vil jeg gjerne avslutte med å oppsummere noe av kunnskapen jeg har fått slik at det kanskje blir lettere for deg å ta neste skritt og bestemme deg for å gjøre det.

• EU utvikler for tiden et nettverk av sykkelstier som etter hvert skal bli godt merket på kryss og tvers gjennom hele Europa. Dette nettverket kalles EuroVelo og har allerede blitt så bra merket i Danmark (som en del av deres nasjonale sykkelrute) at jeg hadde nesten aldri behov for kart. I Tyskland var det ikke like godt merket, men sykkelruten foreslått av maps.me eller GoogleMaps fungerte fint her.
  • Ønsker du å dra på tur uten å bruke alt for mye penger på hotell har du flere muligheter: WarmShowers er et nettverk for syklister hvor du gratis kan slå opp telt i hage. Gjennom CouchSurfing kan du opprette en profil for å komme i kontakt med mennesker som tilbyr deg en sofa, seng eller teltplass i hagen. I Danmark har de i tillegg en helt fantastisk app kalt Shelters med kart over alle gapahuker og teltplasser i Danmark hvor du kan overnatte gratis. Det er også tilgang til vann og toalett på mange av disse stedene. Anbefales!
  • Til slutt vil jeg bare si at jeg hadde store planer om å trene og komme i super sykkelform før denne turen. Det skjedde ikke. Jeg hadde en ganske aktiv sommer, men fikk verken syklet spesielt mye eller trent noe særlig styrke. Så dersom du er i noenlunde ok form, får i deg nok mat og søvn på turen, ikke minst tar ting i et tempo du kjenner du er komfortabel med, tar deg mange gode pauser og avslutter dagen før du har kjørt deg helt, trengs det ingen super opptrening for å hoppe i det! Går det litt senere enn forventet (noe det gjorde for meg) kan du alltids hoppe på et tog siste biten – det er en fin og grønn måte å reise på det også 😉

Ta gjerne kontakt om du har noen spørsmål! Du finner meg ved å søke på Anette Bærheim på Facebook eller abaerheim på Instagram.