Dette må du vite før du reiser til San Diego

1. Spar nok penger. Og enda mer. Det du får fra lånekassen var ikke nok i mitt tilfelle. Det går veldig mye penger før du drar på utveksling. Både til SDSU og visum. Vær obs på uforutsette betalinger/avgifter til skolen. Jeg betalte 6900 dollar til skolen for et semester og 800 dollar i husleie pluss utilities som dekker strøm, vann og gass. Skulle ønske jeg hadde spart minst 30.000 kroner mer utenom lånekassen.

Gata vi bodde i, Tipton Street.

2. Planlegg hva du vil gjøre/se. Det er veldig mye man kan gjøre i California, og det er ikke lange turen til Las Vegas i Nevada om du vil ta en helgetur der. Om du reiser med en gjeng andre studenter kan det være lurt å planlegge hva dere vil gjøre. Jeg var blant annet en helg i Las Vegas, Palm Springs, Los Angeles og en dagstur til fornøyelsesparken Six Flags (anbefales!). Noen har også dratt på dagstur til Mexico.

Solnedgang i Venice Beach i Los Angeles.

3. Lag budsjett!

4. Se på bosteder før du reiser og planlegg visninger. Vi var en gjeng på 5 som så etter et hus sammen. Det var vanskeligere enn vi trodde å finne et hus med 5 rom enn 4. Vi planla 10 dager på å finne hus, men endte opp med å bo på hotell lengre enn det. Det går an å betale en eiendomsmegler før man reiser som kan finne hus for dere, men vi fant til slutt et hus selv.

5. Lei bil. Alle i California har egen bil. Det er trafikk nesten døgnet rundt. Fra SDSU går det trolley som koster 2,5 dollar en vei om du vil til for eksempel til downtown, men det blir mye enklere å komme seg rundt med bil. Spesielt om du vil se mer av staten.

Utsikt til Los Angeles fra Griffith-observatioriet.

6. Skaff deg Amazon Prime. Amazon Prime er gratis for studenter i 6 måneder. Lag bruker med studentmailen du får fra SDSU. Der kan du bestille alt fra mat til ting du trenger og det blir som regel levert neste dag.

7. Ha ANSA forsikring. Ikke nok med at du får alt du trenger forsikret, men ANSA arragerer også surfekurs, barcrawl, julebord osv. for en billig penge for medlemmer av ANSA. På slike arrangementer får du bli kjent med andre norske og svenske utvekslingsstudenter.

Joshua Tree National Park.

Dette er undervurdert

• Spisesteder som ser nedslitte ut. Den beste tacoen finner du gjerne i små resturanter på de mest shady gatene eller fra en truck på gata. Det er ikke nødvending å bruke mye penger på fancy restauranter for å få god mat.
  • Tijuana, Mexico. Jeg var ikke over grensa selv, men flere av studentene på utveksling tok en dagstur til byen Tijuana som ligger en kjøretur unna. Her får du smake på ekte meksikansk mat og oppleve et snev av kulturen. Husk pass og papirer til når du skal tilbake inn i USA.

Dette er overvurdert

• «Billige» priser på dagligvarebutikker. Det kan være billigere på enkelte varer som vi har lignende av i Norge, men så er det også dyrere for andre enn hva vi er vant med.
  • Været. Det var tropevarme til september. Etter det ble det kaldere, spesielt om nettene. Pakk ned bukser og ei regnjakke.