Veien til Hawaii

Midt navn er Lars-Andreas Valstad, jeg er 23 år og tar en bachelor i Sosiologi ved Universitetet i Stavanger. Jeg er en person som alltid har vært ivrig i å reise, spesielt til tropiske strøk der det er gode surfe muligheter. Det var derfor et lett valg for meg å reise på utveksling til et varmt sted dette semesteret. Jeg skal nå dele litt av erfaringene mine fra søknadsprosessen og ankomsten i Hawaii.

Søknadsprosessen

Veien til USA kan være litt komplisert, men ut i fra de jeg har snakket med, er det slik uansett hvilket land du tenker deg på utveksling til. Universitet jeg går på heter Hawaii Pacific University (HPU) og er et Universitet alle kommer inn på om du har karakter 4 eller høyere i engelsk fra videregående (Om ikke kan du enkelt ta en TOEFL test). I det du har fått godkjennelse fra skolen i Hawaii, vil de sende et godkjennelses brev i posten hjem til der du bor. Dette brevet er nødvendig får å bestille visum time til den amerikanske ambassaden i Oslo. Når du drar på visum timen, er det VELDIG viktig å ha med alle dokumentene de sier du trenger, om ikke må man bestille en ny time som er tidskrevende og dyrt. Jeg fikk inntrykk av at alle norske studenter får visum, så ingen grunn til bekymring (med mindre du har noe grovt på rullebladet).

Mine anbefalinger

Min anbefaling når man skal på utveksling til Hawaii er at man finner plass å bo før man ankommer. Det er ulike facebook grupper hovedsakelig for studenter, der folk utlyser leiligheter og plass i kollektiv. Disse sidene er ofte mer pålitelig enn craigslist. Flere av de jeg har blitt kjent med her i Hawaii brukte opp til to uker på å finne sted å bo, som medførte at de måtte betale masse for hotel.

Bo i Waikiki. Når man først bor i Hawaii, vil jeg anbefale å bo ved stranden og surf. Her bor jeg 5 minutter gå avstand fra Waikiki beach, som gjør det veldig lett for meg å dra å surfe når det passer.

Ta med “varme” klær. På Universitet og på bussene er det relativt kaldt, så om man kun går i shorts, t-skjorte og sandaler vil man fryse.

Fantastisk mulighet til å lære

Det som er fantastisk med utveksling er at man kan spesialisere seg i noe man virkelig har interesse for. Her kan man velge ut i fra alle emnene Universitet tilbyr, noe som gjør det enda mer motiverende å studere. Jeg har har valgt emner som fokuserer på klimaproblemene, internasjonal handel og finans, fred studier og internasjonal politikk. Veldig interessant!

Nord siden av øyen har noen av verdens beste bølger. Vi kjørte hit får å se på proffe surfere.

Etter kun kort tid på denne øya har jeg allerede blitt veldig glad i livsstilen her. Jeg bruker mye tid på Universitet og mye tid med surfing, som er en kombinasjon som passer meg veldig bra. Dette kommer til å bli et fantastisk semester! Følg med fremover på Instagram: Larsapv

Hawaii tilbyr også vakker natur og fine fjellturer.

Send gjerne en melding om du har noen spørsmål.