Aktiv i München

Mitt navn er Anette Bærheim. Jeg er 25 år og studerer master i miljø, energi og samfunn på UiS. For øyblikket er jeg på utveksling i Tyskland på Technical University of Munich (TUM). Det går mot slutten av semesteret som varer fra oktober til mars. Jeg tenkte derfor å dele noen tips om muligheter en har for å være aktiv i München – noe det er ganske mye av!

¨

München bare en kort togtur tur unna Alpene. Dette gir gode muligheter for å dra på fjelltur på høsten og skitur på vinteren. Bildene over er fra en langhelg til Zell am See. Vi satt oss på toget etter skolen på torsdagen og fikk tre nydelige dager i trekket med sol og påskestemning. Turen tar ikke mer enn 2 timer og 40 minutt, og det er lett å komme seg til hostel, leie utstyr og komme seg opp i trekket neste dag.

Bildene under er fra diverse fjellturer i høst. Her har vi blant annet tatt turen til Köningsee, Breitenstein & Kochel am See.

¨

München er også en fantastisk by å komme seg rundt på sykkel i ettersom det er helt flatt. Englischer Garten en veldig fin plass å slappe av eller ta seg en sykkeltur i. Det er et av de største urbane grøntområdene i verden (større en Central Park i New York). Parken starter midt i byen og går kilometervis nord, hvor du kan sykle langs elven og komme til små vann perfekt for lunsj og et bad. Det er også gode muligheter for å ta med sykkel på tog for lengre sykkelturer eller mountainbiking.

¨

Mitt siste tips for de som vil utnytte en mulighet til å teste mye forskjellig, er å bli medlem i Urban Sports Club. Dette er et sports-medlemskap som gir deg tilgang til all slags aktiviteter du kan komme på. Mens jeg har bodd her har jeg blant annet buldret, gått på yoga, svømt i utendørs og innendørs basseng, spilt squash og hatt tilgang til treningssenter med all slags utstyr, basseng, dampstue og badstue. Har du et ‘Large’ medlemskap får du i tillegg inkludert 30 minutter med massasje hver måned. (Ved å søke på “offer urban sports club” fant jeg et tilbud på 20% avslag de tre første månedene).

¨

Ta gjerne kontakt om du har noen spørsmål! Du finner meg ved å søke på Anette Bærheim på Facebook eller abaerheim på Instagram.