Min erfaring fra MSU

Og så var det plutselig over! Denne posten kommer litt seint, men det får gå.

Nå når jeg ser tilbake på det siste halvåret i USA, så er det noe jeg kommer til å huske resten av livet! Noe mer gøy og utfordrende har jeg aldri gjort før, og angrer ikke et eneste sekund!

Nye opplevelser, nye bekjente og nye minner for livet! Her er mine beste tips og takeaways fra denne opplevelsen, som jeg håper hjelper andre som også tenker å søke til MSU 🙂

Skole og fag:
Når det kommer til å velge fag var dette ganske enkelt på hjemmesiden til MSU. Jeg som tar en bachelor i Hotelledelse valgte kun fag fra Hospitality Business, men man kan velge fra hva man vil! Har du lyst kan du for eks. mikse masse fag fra forskjellige linjer som interesserer deg, du må bare passe på å få godkjent fagene fra UiS før du drar. Det er også alltid lurt å velge minst 7-8 fag når du søker, for det kan hende du ikke kommer inn på et fag du har søkt på, så da er det greit å ha andre fag å falle tilbake på. Skulle du komme inn på alle, får du i løpet av den første uken på MSU besøk veileder som hjelper deg å sette opp timeplan og velge fag! Har du da alle 8 fagene godkjent kan du velge hvilke 5 som er av mest interesse 🙂
Når jeg søkte var det 2 fag jeg ikke kom inn på når jeg søkte, men som jeg fikk plass på likevel når jeg kom til MSU da noen hadde droppet ut. Dette hjalp min veileder meg med.
Det er et krav at du må ha 15 credits, altså 5 3-credits fag. Dette er mye mer arbeid enn vi er vandt med fra UiS, du kan lese mer om det på min forrige post. Men når jeg ser tilbake på dette nå, så er karakterene mine sterkere og jeg føler jeg sitter igjen med mye mer etter faget nettopp fordi jeg jobbet så mye med det.

(På kveldene etter alt for mye skole spilte vi mye biljard, noe jeg kjapt lærte jeg absolutt ikke er flink i…)

Forsikring:
Jeg brukte ANSA når jeg var i USA, og er svært fornøyd med dette! Det dere må huske på da er å melde dere ut av forsikrings planen MSU automatisk tildeler dere! Det er ikke nødvendig å ha 2, og ANSA sin er mer enn nok. Ved skolestart får dere en påminnelse om dette fra MSU ved skolestart, hvor det også er en link i denne mailen hvor du kan søke om å melde deg ut av denne planen. Bare legg ved en oversikt over hva forsikringen fra ANSA dekker i denne mailen, så går det bra! Dere sparer ca 8-9000 kr på å gjøre dette!
Vær obs på at når dere bruker forsikringen til ANSA, må dere legge ut for kostnader selv for så å sende inn en skademelding til ANSA etterpå. Når jeg gjorde dette tok det ca 2 dager å få tilbake pengene jeg hadde lagt ut for legebesøk. Ganske enkelt å greit!
Alle er anbefalt å bruke legesenteret på campus, da det er KJEMPEDYRT å gå til legevakt/legesenter i USA. De vil garantert ta ekstra for alt for å få mest mulig penger ut av forsikringen din…
Men skulle du trenge det sent på kvelden, er Lansing Urgent Care den eneste døgnåpne legesenteret i Lansing. Her er de sykt hyggelige å imøtekommende og ikke alt for dyre.

Venner/bekjente:
Det å reise helt alene til en ny plass kan være skummelt, men man blir ganske fort kjent med andre i ASP&E programmet! Amerikanere generelt er også mye enklere å snakke med å bli kjent med enn Nordmenn (:
Jeg reise helt alene og kjente absolutt ingen andre, men allerede på dag 2 hadde jeg funnet min lille “klikk” som jeg hang mye med gjennom hele utvekslingperioden.

Penger:
USA vil jeg si er ganske lik Norge når det kommer til priser. Mat, opplevelser og byturer er ganske likt. Shopping er også ganske like priser. Det er noe merker og varer som er billigere her, og fastfood er helt klart billigere! Anbefaler alle å sjekke ut dollar menyen på Taco Bell <3
Stipendet fra lånekassen dekker alt av utgifter til MSU, altså kost og losji. Så utenom dette ville jeg anbefalt å ha minst 25.000 kr i lommepenger! Slik sett har du ca 5000 i mnd å bruke på shopping, byturer, spise ute eller lignende. Planlegger du å reise rundt mens du er her, som jeg anbefaler STERKT å gjøre!!! Burde du nok ha det dobbelte.

Reise:
Når du først er i USA, ville jeg anbefale alle å reise rundt å se litt av landet! Gjennom ASP&E kan du melde deg opp på turer til plasser som Chicago og Detroit. Du kan også leie bil her å kjøre over til Canada, nærmeste by er da Toronto.
For å leie bil skal du helst være 25 år, men de fleste plasser godtar alle over 20 år. Vær oppmerksom på at de da belaster et ekstra gebyr for ung sjåfør. Eneste du trenger er passet ditt når du henter bilen, og et betalingskort. Vei reglene her er like som i Norge, men de kjører mye fortere i USA! Og det er nesten alltid 2 eller flere filer i veibanen, så vær oppmerksomme på andre sjåfører. Selv leide jeg bil og kjørte til Chicago og nedover til Bloomington for å dra på Luke Combs konsert!
Du får mange “innklemt” dager og langhelger i løpet av høst semesteret, og mange muligheter til å reise rundt!

En side jeg brukte mye for å sjekke buss og tog er https://www.wanderu.com/

For fly brukte jeg https://www.momondo.no/

Bilderesultater for Detroit
(Detroit)