Starten på mitt utvekslingsopphold i Belgia!

Hei fra Belgia! Mitt navn er Thea Sophie og jeg går andre året på barnevernspedagogstudiet. Jeg valgte å søke praksis i Belgia, fordi jeg først og fremst elsker å reise og oppleve nye kulturer, men jeg har også et ønske om å jobbe mer internasjonalt med barn senere. I dette innlegget skal jeg ta for meg begynnelsen på utvekslingsoppholdet mitt her i Belgia.

This image has an empty alt attribute; its file name is IMG_1007-1-576x1024.jpgÅ finne et sted å bo i Antwerpen var ikke så lett som vi trodde, så det er smart å begynne jakten så tidlig som mulig. Du kan få tips fra skolen og facebook har også noen sider hvor det blir lagt ut leiligheter til leie, men vær obs på svindel og la skolen dobbelsjekke kontrakten din om du er usikker. Jeg og Alida (andre norske på sosionomstudiet) prøvde å finne oss en leilighet sammen, men det var ikke så mye å velge i og mange av leiligheten ble heller ikke leid ut møblert. Vi var også litt sent ute, da han vi egentlig skulle leie av plutselig sa nei. Så 2 uker før avreise fikk vi kontrakt med et studenthus, som vi er veldig fornøyd med. Studenthuset dam (like ved Park Spoor Noord) består av egne rom med egne bad og 2 felleskjøkken. Siden vi som regel alltid er på jobb, og ikke like lett kommer i kontakt med studenter i hverdagen, setter jeg veldig pris på å ha et felleskjøkken hvor man kan komme i kontakt med andre mennesker. Studenthuset ligger 15 min gange fra skolen og sentrum ligger 10-15 min unna med sykkel. Det er kanskje ikke det mest sentrale studenthuset, men allikevel med sykkel kommer du deg nesten hvor som helst i Antwerpen på 30 min og jeg føler vi bor i et trygt nabolag.

Før jeg dro var jeg veldig spent på språket, siden jeg hadde hørt fra andre at belgierne ikke er noe gode i engelsk. Slik jeg har opplevd språket, er dette ikke tilfelle. Jeg føler meg veldig velkommen og folk har ikke noe problem med å snakke engelsk. Så klart det er alltid noen tilfeller hvor noen sliter med å forstå engelsk, men de prøver alltid å finne en løsning. Jeg føler folk i Antwerpen er mer åpne enn i Oslo. Det kan jo også ha noe med at det faktisk er 168 ulike nasjonaliteter som bor i Antwerpen!

This image has an empty alt attribute; its file name is IMG_9991-559x1024.jpg.                   This image has an empty alt attribute; its file name is IMG_0034-5-768x1024.jpg

Jeg reiste ned noen dager før velkomstuken på skolen startet. Det var deilig å kunne ha noen dager for meg selv, for å ta inn alle nye inntrykk og begynne å lære å kjenne byen. Jeg tok taxi fra flyplassen siden jeg hadde med meg såpass mye bagasje og var alene. Om du ikke har like mye bagasje som meg, er det veldig enkelt og greit å ta toget fra flyplassen. Toget går rett under flyplassen, og du tar enkelt heisen ned. Heisen bør være på høyre side når du kommer ut av flyplassen. Når du har tatt heisen ned, kommer du rett til en billettmaskin hvor du kan kjøpe billett. Du kan også laste ned appen «SNCB», som er for tog og bestille billett derfra. I ettertid fant vi ut det var en buss for internasjonale studenter, som vi kunne tatt gratis inn til Antwerpen – så det kan jo være noe å sjekke opp før avreise om du tar deg turen.

This image has an empty alt attribute; its file name is IMG_0022-576x1024.jpg                     This image has an empty alt attribute; its file name is IMG_0028-3-768x1024.jpg

Jeg anbefaler alle å være med på introduksjonskurs i Dutch den første uken, og også være med på «bli kjent med byen» aktiviteter på ettermiddag. Du møter studenter som også er nye til byen og er like gira som deg til å gjøre det meste ut av tiden og få et fantastisk opphold her i Belgia. Dette var også en viktig uke for oss som er i praksis. På grunn av at vi ikke kommer i kontakt med andre enn menneskene på jobb og studenthuset i hverdagen.

This image has an empty alt attribute; its file name is IMG_0941-1-576x1024.jpg                    This image has an empty alt attribute; its file name is IMG_0979-8-768x1024.jpg.

Litt over en uke har allerede gått, og det er mange nye inntrykk og mennesker å forholde seg til og det skjer noe sosialt hver dag. Allerede liker jeg Antwerpen veldig godt, og gleder meg til å kunne bo her i fem måneder.