Reisefeber

Hei fra Maia og Jeanett som har vært i Antwerpen de siste 6 mnd.
Vi studerer sosialt arbeid, og er nå ferdig og har bestått andre året.
Dette blir vårt siste innlegg.  Og vi vil avslutte med å skrive og vise bilder fra steder vi har besøkt gjennom vårt opphold i Belgia.

Sentral stasjonen, Flixbus

Sentral stasjonen:

Ca 15 min å gå fra leiligheten vår ligger sentral stasjonen i Antwerpen. Et kjent og vakkert mesterverk i Belgia. Fra denne plassen kan du komme deg rundt til så å si hele Europa via tog, bil eller buss. Det er også her du tar tog til flyplassen i Brussel.
De fleste turene vi tok som gikk utenfor Belgia bestilte vi på nett, resten kan du fint gjøre på en automat på stasjonen. De har også billettkontorer, men det koster ekstra. Det er flere etasjer med tog som går hele dagen. Bussene står på fremsiden av stasjonen. Flixbus og omibus er billige busselskap som går til flere steder i Europa. Vi tok flixbus til Amsterdam, men for oss var det ikke helt det store. Bussen var sen begge veier og vi var allerede blitt vant til luksusen med tog. Du kan spare en del på bussbilletter i stedet for tog, men reisetiden blir en del lengre.

Ute på reis

Det er tre flyplasser i Belgia:

Brussel, Charleroi og Antwerpen. Antwerpen flyplass er den nærmeste. Men det går ikke like mange fly (ofte dyrere) fra Antwerpen som det gjør fra Brussel. Brussel er kun 35 min med tog fra sentral stasjonen i Antwerpen. Den siste flyplassen ble vi rådet til å ikke bestille reiser fra, Charleroi. Det er flere billige reiser som går derfra, men det er ikke så lett å komme seg bort. (Over 2 timer reisetid og flere tog-bytter).

Velo-bike, De Lijn card

Komme seg rundt i Antwerpen:

Kollektiv/offentlig transport er det mye av i Antwerpen. Du kan velge mellom tram/trikk, buss, el-sparkesykler og bysykler. Du kan kjøpe enkeltbillett på selve tram/bussen (dyrere) eller kjøpe klippekort med opp 10 turer på butikken (billigere). Skal du ta tram/bussen mye svarer det seg å kjøpe DeLijn-kort på billettkontoret. Fungerer på både buss og tram, og varigheten velger du selv. Trikken fungerer veldig greit, men bussen kommer sjeldent på tiden. Noen ganger kjører den før den skal og andre ganger kommer den veldig sent.
Antwerpen er definitivt en sykkel by. Hele landet er flatt og har du sykkel kommer du seg rundt i hele Antwerpen på kort tid. Du kan kjøpe sykkel, eller leie bysykkel via nettet eller bestille velo-kort. Bysykkel-stasjoner er det overalt, så det er aldri et problem å finne sykkel eller finne et sted å plassere den igjen.

Amsterdam

Amsterdam:

I løpet av oppholdet vårt har vi også vært i Amsterdam. Første gangen vi var der var vi på KingsDay, som er nasjonaldagen til Nederland. Hvor alle kler seg i oransje, og bare går rundt i gatene og har det gøy! Veldig kjekt å oppleve, men vi fant fort ut at en dagstur på selveste KingsDay ikke var nok. Så noen uker senere bestemte vi oss for å reise tilbake til Amsterdam for å være der en helg. For en nydelig by det er! Anbefaler virkelig alle til å reise hit, om dere har muligheten. Da det bare er ca 2 timer med tog fra Antwerpen, litt lengre med buss. Men buss er et billigere alternativ. Tror bildene forteller mer om denne nydelige byen!

Roma

Roma:

Vi valgte også å ta oss 5 dager i Roma i Mai måned. Startet sommerferien litt. Ord kan heller ikke her beskrives hvor nydelig denne byen er, lett om vi begge skal tilbake! Spesielt for å smakt på den fantastiske og ubeskrivelige isen de har, som bare er helt nydelig! Når vi var i Roma var vi å så på ulike severdigheter slik som; spansketrappene, Colosseum, Trevifontenen og vi besøkte selvfølgelig også Vatikanet. Sistnevnte valgte vi å bestille billetter til via nettet for å slippe kø (mange timer). Samtidig var vi litt skeptisk til alle «selgerne» som gikk rundt i gatene.

Rotterdam

Rotterdam:

Vi tok oss en tur til Rotterdam, mindre enn 1 time med tog fra Antwerpen. En moderne og kul by i Nederland. Vi likte oss veldig godt her. Shopping, kule steder, cafeer og restauranter. Det var også veldig varmt når vi var her, så vi leide oss hver vår bysykkel og syklet til en vakker park et lite stykke unna.

Paris

Paris:

Vi hadde begge veldig lyst å besøke Paris. Så vi booket hotell og tog for 1 natt (skulle helst vært en uke). Vi fant fort ut at Paris var en veldig stor by. Vi bodde heldigvis nært sentrum som gjorde at vi sparte litt tid på å komme oss rundt til attraksjonene. Vi var innom Louvre, triumfbuen og selvfølgelig Eiffeltårnet. Fantastisk vakkert! Vi skulle gjerne vært her flere dager, og vi vurderte sterkt å reise tilbake en gang til før vi skulle hjem fra Belgia… men vi fikk dessverre ikke tid.

Brussel, Gent og Brugge

Belgia:

Vi reiste selvfølgelig litt rundt i Belgia også. Vi besøkte Brugge, Gent og Brussel. Brugge og Gent var to utrolig koselige byer, absolutt verdt å besøke! Vi tok toget til Gent (1 time), og bil til Brugge (1,5 timer). Stedene lignet ganske mye på hverandre. Kanaler i gatene, koselige butikker og cafeer. Brussel fikk vi ikke et så godt inntrykk av. En stor og en litt «kald» by. Vi visste vell ikke helt hvor vi skulle gå og om det var noen kule plasser å besøke. Vi gikk til Atomium (et stykke utenfor byen), som er et kunstverk med utsikt over hele byen.

Leuven

Leuven, Oostende & Blankenberge:

Jeanett var innom litt flere steder før hun reiste hjem.
Leuven som er en kul studentby. Ca 1 time med tog. Kule steder, god mat og billige drikkevarer. Anbefaler å spise hotdog på Würst. Noe av det beste!

Oostende og Blankenberge er to kystbyer i Belgia. Hun valgte å leie leiebil, men det går tog opp til kysten også.  Gjennom begge byene går det en utrolig vakker strand som er hele 7 km. Oostende var en litt større by enn Blankenberge, men alikevell var Blankenberge litt kjekkere. Koselige gater, fint vær og en fantastisk strand. By + strandliv i ett! Verdt et besøk!
Vil også anbefale en sinnsyk dyrepark! Pairi Daiza. Helt vanvittig stor og vakker.

Utvekslingsstudentene

Håper dere har likt, og muligens fått et lite innblikk i hva vi har gjort og hvor vi har vært. Håper flere studenter som har muligheten til å reise utenlands velger å gjøre det.

Vil bare si takk for oss!