Veien til München

Jeg heter Tora Margrethe Eide, er 24 år fra Haugesund, og tar masteren Energy, Environment & Society på UiS. Det er nå en måned siden jeg pakket kofferten og flyttet til München som Erasmus student for ett semester.

I Salzburg

I München var det enda sommer og Oktoberfest var rett rundt hjørne. Disse fire ukene har vært fine og innholdsrike. Disse ukene har jeg funnet meg godt til rette i byen, møtt mange fine mennesker, hatt en langhelg i Italia, sykkelturer, opplevd en av Münchens’ store stoltheter – Oktoberfest, og fadderuker hvor vi har dratt på flere utflukter, som tur i de tyske alper, besøkt Salzburg, Chimesee lake og Neuschwanstein castle. Her er noen bilder fra den siste tiden:

Meg og Anette i ‘nye’ second hand dirndl
Neuschwanstein castle
Anette på vei ned fra Am Jochberg
I Venezia

Det har også vært informasjonsmøter og diverse praktikaliteter som vi har fikset. Undervisningen i München begynner ikke før 16. oktober. Her har de nemlig sommer-semester (april – september) og vinter-semester (oktober – mars).

Anette har blogget om sin alternative reisevei til utveksling, så nå skal jeg dele litt om hvordan prosessen var, utfordringer og tips.

Prosessen med å komme seg til München og inn på Technical University of Munich (TUM) har ikke bare vært enkel – derfor føltes det ekstra godt å være på plass med leilighet som ventet og bekreftet skoleplass på TUM.

Det var først i midten av September at vi fikk bekreftet studieplass. For å komme hit var det x-antall skjemaer som måtte fylles ut, og diverse prosesser som måtte i boks. Heldigvis har vi hatt spesifikke kontaktpersoner å forholde oss til på TUM som har sendt ut mye informasjon, og svart på våre spørsmål. En utfordring har også vært å finne fag. Her har vi fått god hjelp og oppklaring fra vår tyske professor til å kommunisere med TUM. Det beste tipset er å være tålmodig, og les nøye informasjonen som blir gitt!

En annen utfordring var å finne et sted å bo. Münchens utleie-marked er preget av mye konkurranse og det er alltid mange som leter etter bolig. Det er også ganske dyrt, vanligvis 700+ euro på privat markedet. Universitetet hjelper ikke utvekslingsstudenter med å finne bolig. Jeg søkte aktivt etter bolig i ca. 1 ½ måned før jeg hadde signert en kontrakt. Nå bor jeg sentralt i München, sammen med en franskmann og en tysker, i en koselig leilighet. Det beste tipset jeg fikk, og kan gi er å aktivt følge med på facebook-grupper eller wg-gesucht.de (ligner hybel.no). Begynn å lete i god tid, vær forberedt på høye priser, se opp for svindlere, og ikke vær kresen.

Nå nærmer sommeren seg over, og jeg gleder meg til skolestart på onsdag! Ellers har vi mye kjekt å se frem til i München – TUM International arrangerer turer og eventer hver helg, ANSAs Stammtisch, julebord og karrieredager i Berlin, Münchens Julemarked og ikke minst skisesongen i alpene!

Følg meg videre på Instagram for hverdagsglimt: toramargrethe https://www.instagram.com/toramargrethe/