I hjertet av Europa

Nå begynner vi å nærme oss slutten på oppholdet her i Salzburg, og mye har skjedd siden forrige gang jeg skrev noe. Utover høsten har det blitt mer og mer skole, men vi har fortsatt hatt tid til å gjøre masse gøy! I starten av semesteret og utover i oktober hadde vi ikke så veldig mye skole, noe som gjorde at vi fikk muligheten til å dra på litt turer. Vi dro blant annet på en roadtrip hvor vi leide bil og besøkte Italia, Sveits og Liechtenstein. Det ble en tur med masse kjøring, men det var så absolutt verdt det når vi fikk sett alle de fine stedene vi besøkte. I tillegg er veldig gøy å dra på sånne typer turer når vi bor såpass sentralt midt i Europa.

Vi kjørte over Grossglockner pass, så her er et bilde av gjengen på tur på høyeste punkt på 2504 moh.
Første natten var vi i Venezia. Vi brukte litt tid på å kikke rundt i Venezia før turen gikk videre til Milano.
Lite stemningsbilde fra bilen på tur i Italia.
Videre gikk turen vår til Sveits og byen Zermatt. Et sted det absolutt er verdt å besøke. Vi tilbrakte en natt i Zermatt før vi dro til Zurich.

Utover i oktober var det mye som skjedde, vi alle fikk litt besøk av venner og familie hjemmefra og tillegg en helgetur til Wien som ble veldig vellykket. Vi var en stor gjeng utvekslingsstudenter som reiste til Wien denne helgen og hadde det veldig gøy sammen! Live, Christian og jeg valgte å fortsette turen litt med å ta et døgn i Bratislava i Slovakia. Bratislava ligger kun en time med tog fra Wien så derfor synes vi det var en god idé å reise tid når vi var så nærme.

Bratislava

Utover i november har skolen begynt å ta mer tid. Vi har allerede hatt to eksamener og vi har flere i vente de neste ukene fram mot jul. I tillegg til eksamener har vi flere presentasjoner og innleveringer som også må gjøres, så skolen tar opp mye av tiden vår nå. Skolehverdagen er ganske annerledes her enn hva vi er vant til hjemme. Vi har som oftest skole på kveldstid, noe som gjør at hele dagen ofte går til skole. Vi har ikke så mange forelesninger, men vi har ofte veldig mye å gjøre i hvert fag noe som gjør at vi ofte sitter hele dagen med skolearbeid.

Selv om skolen tar opp mye tid, prøver vi å koble litt av i helgene. Vi har blant annet tatt en helgetur til Ljubljana i Slovenia, hvor vi fikk mange nye og fine opplevelser. Og i tillegg har alpinanleggene begynt å åpne i Østerrike, noe som gjør at vi må ta noen turer på ski også.

Her er vi i Ljubljana.
Vi har fått vært noen turer på ski, her er vi i Kaprun som er ca 2 timer unna Salzburg. Her ligger også det høyeste fjellet i staten Salzburg, Kitzsteinhorn som er på 3203 moh.

Det var en liten oppdatering fra Østerrike. Nå er det siste innspurt med eksamener her før det er jul og tilbake til Norge. Følg gjerne med meg på instagram for flere oppdateringer: ruudnesheim