Livet i Hawaii

Aloha fra Hawaii!

Mitt navn er Naomi Gumaer, og jeg studerer Statsvitenskap ved UiS. Dette semesteret er jeg på utveksling i Hawaii, og jeg tenkte å gi dere en liten smakebit på hvordan livet er her!

Aloha fra Waikiki!

Skole

Siden jeg er her for å studere (det er lett å glemme noen ganger!) så er jeg mest på skolen.

Om du skal på utveksling til Hawaii, kommer du nok til å gå på Hawaii Pacific University. Det er en veldig fin skole, med mange spennende fag og gode forelesere! Fagene jeg tar dette semesteret er:

-International Trade and Finance (anbefaler dette til alle- uansett hva du studerer!)
-Environmental Science
-Human Geography
-Public Speaking
-Peace Studies

En ting du må forberede deg på når du kommer hit er at arbeidsmengden er mer lik videregående enn norsk universitet. Det er lekser til hver time, prøver og innleveringer. Det er også veldig små klasser, så du må være aktiv i timene. Min største klasse er på rundt 30 stykk, men som regel er det nærmere 15-20 i hver time. Dette gjør også at du må kommer forberedt til timene, da det blir veldig synlig om du har ikke forberedt deg.

Aloha Tower Campus

Heldigvis er det ganske enkelt å få gode karakterer her, så lenge du legger inn litt innsats! Forrige uke hadde vi “Midterms”, som er første runde med eksamener. Den uken kan være litt stressende, men ellers er det veldig greit å jobbe med skolen ved siden av “Hawaii-livet”.

Bosted

VÆR TIDLIG UTE!

Det var veldig mange som måtte bo på dyre hotell de første dagene (ukene!), eller som måtte bo på sofaen til noen venner i starten. De leilighetene til best pris og som har best beliggenhet er nok de som første som forsvinner. Den beste, og kanskje tryggeste måten å finne leilighet på er å bli medlem i student facebookgrupper. De beste stedene å bo på er:

• Waikiki (Jeg bor på Kaiulani Avenue, her er det veldig mange studenter på samme gate, bussen til skolen er 1 min. unna, og det er bare 3 minutter til stranden!)
  • Ala Moana
  • Kakaako
Utsikten fra stuen vår

Og husk- prisene her er mye dyrere enn i Norge, så det kan lønne seg å spare opp litt på forhånd! Prisene ligger mellom 7000kr (dele soverom med noen) til 15000kr per person i måneden.

Mat

Jeg trodde aldri jeg ville savne norske priser, men etter å ha vært i Hawaii i noen måneder, gleder jeg meg til å kunne kjøpe mat i Norge igjen. Siden Hawaii er en liten øy må det meste fraktes hit, og det gjør matprisene veldig stive. Å spise på restaurant blir også dyrt, for tips og tax er aldri inkludert i prisen- så en rett til 10 dollar kan plutselig bli 15 dollar.

For å kjøpe inn mat, anbefaler jeg disse butikkene:

-Don Quijote (Dette er det beste alternativet for å kjøpe inn alt av mat til billigst mulig)

-Down To Earth (Litt dyrere for vanlige varer, men veldig gode priser på frukt og grønt!)

-Walmart

-Target

Down To Earth

Aktiviteter

Mine dager består som regel av skole, surf, være på stranda, litt yoga, og spise. Om du er flink med å gjøre unna lekser om kvelden, rekker du å gjøre mye på dagen! Det blir mørkt her klokken 18:30, så vi i kollektivet bruker alltid å være ute til da og begynne med lekser etter solnedgang. På denne måten får vi mest ut av dagen!

I tillegg så har de fleste «Aloha Friday», som vil si at de har ingen forelesninger på fredager! Med langhelg hver uke rekker du å utforske masse på øya. Her er mine beste råd:

Surf:

Å surfe er noe du må gjøre mens du er her! Og Waikiki er det beste stedet å lære! Veldig mange ganger er det skilpadder i vannet når du venter på bølger, og de gjør hele opplevelsen enda mer magisk! Når du føler deg mer komfortabel i bølgene er det uendelig med spots rundt øyen.

Leie av brett:
Moku Surf: Veldig billig, bare 7 dollar i timen! De har også instruktører. https://goo.gl/maps/obRaPUcE6SEUURof6

Kjøpe brett:
Used Surfboards Hawaii: Vi kjøpte oss brett første uken vi var her, og det gjør de fleste som er her for å surfe også.

Fjelltur

Ka´au Crater: Kanskje en av de fineste turene jeg har vært på i mitt liv. Den er på 10km rundt en gammel vulkankrater med utsikt over hele øya. Husk å ta med masse vann, solkrem, mat, og bruk gode sko!

Pillbox Hikes:
Rundt omkring på øyen finnes det mange “Pillbox Hikes”. De er ofte kortere turer, som gir god utsikt over havet. Lanikai Pillbox Hike er den mest kjente!

Snorkeling:

Om du er heldig kan du svømme med delfiner, se en hai eller to, eller høre en hval synge når du er ute å svømmer i Hawaii! Det er to steder som er kjent for å ha alt fra delfiner til skilpadder:

Electric Beach:
En lang svømmetur som byr på nydelige kjempe fin opplevelse! Svømmeføtter er ganske viktig, for svømmeturen kan bli tung uten, og det er veldig dypt vann. Noen tar med seg et brett av noe slag så de kan ta pause underveis. Den beste tiden å møte på en flokk med delfiner er soloppgang eller solnedgang.

Makua Beach:
Her er det ingenting å se utenom delfiner, så du må være heldig! Vi har sovet på stranden natten før så at vi kan være i havet tidlig nok til å se delfinene!

Jeg håper du har blitt fristet til å ta et semester i Hawaii- og på neste blogginnlegg skal jeg gi enda mer informasjon. Om du vil se mer av livet på tur, må du gjerne følge meg på instagram “naomigumaer”, eller følge uisutveksling på Snapchat!

Mahalo!