Kvartlivskrisen.. Belgia here we come!

Hoi!

Kvartlivskrisen slo inn, og her sitter Jeanett og Maia (Inger Marie) i Belgia! Hvorfor ikke prøve noe nytt når vi har sjangsen?

Vi går på linjen sosialt arbeid, og er nå på utveksling i Antwerpen i Belgia.
Her skal vi jobbe på hver vår praksisplass i 5 måneder. Jeanett skal jobbe med human trafficing, mens Maia skal jobbe innen rus og psykiatri. Vi vet ikke helt hvilke arbeidsoppgaver eller hvordan arbeidsdagene våre vil være, men vi vil skrive mer om det i et senere innlegg.
Nå vil dere lese litt om hvordan det var før avreise, under avreisen og litt om vår første uke her nede.

Image may contain: Jeanett Eltervaag and Inger Marie Hatlestad, people smiling, selfie and closeup

Jeanett & Maia

Vi trodde selve søknadsprosessen skulle være lettere enn det det var. Forsikringer, vaksiner, språktester og søknader måtte i boks, og e-mailer kom fra alle kanter. Det var ikke alltid like lett å vite hvem vi skulle henvise oss til. Men det meste ordnet seg tilslutt.

Vi ønsket ikke å bo i et studentkollektiv i og med at vi er her for å jobbe og ikke studere. Å finne leilighet på privatmarkedet var heller ikke en lett jobb. De fleste ville kun leie ut i minimum 1 år, og mange av dem var umøblerte. Ca 2 uker før avreise fikk vi tak i en leilighet.

Vi fløy til Brussel og tok toget videre til Antwerpen. For å gjøre det hele mest mulig lettvint tok vi oss inn på hotell første natten. Dagen etter møtte vi husverten og mottok nøklene. Leiligheten var superfin!
Vi fikk også vite at vi hadde vaskehjelp inkludert i leien. LUKSUS. Leiligheten vår ligger midt i sentrum, kun noen hundre meter fra hovedgaten. Vi ble ganske overrasket over alle butikkene som var, de har alt fra dyre merkevarer til primark og andre kjente kjeder.

Første uken var vi med på welcome week som er et tilbud alle studenter får som er med i Erasmus programmet. Erasmus programmet her i Antwerpen er det et todelt opplegg. Den ene delen går ut på å lære språket, mens den andre delen går på det sosiale.
Læreren som hadde språkkurset for oss var veldig flink til å lære fra seg, og gjorde det på en morsom og lærerik måte. Siste dagen mottok vi et kursbevis på “Dutch for dummies”.

Vi hadde fått beskjed av skolen hjemme at det var lurt å øve seg på språket på forhånd. Vi lastet ned duolingo (språkapp) for å forberede oss. Det var først når vi kom ned her at vi innså at vi hadde øvd på feil språk. Vet ikke hvor det kom ifra, men vi hadde fått for oss at vi skulle lære tysk. Men det stemte ikke. I Belgia snakker de tre ulike språk, nederlandsk, tysk og fransk. Og uflaks for oss så snakket de nederlandsk her.

Den sosiale delen av Erasmus opplegget besto av guidet tur rundt i byen, teambuilding og museum. Vi ble en god gjeng og fant på mye gøy på fritiden.

Vi visste lite om Belgia før vi flyttet ned, men på litt over en uke har vi fått litt mer kunnskap om plassen. Det vi visste var at de er kjent for godt bakverk og god sjokolade (belgisk vaffel). Andre ting vi har skjønt er at de er veldig glad i å gå på cafe.
Det er forbudt å gå på rødt lys, da kan du faktisk få bot!
Den letteste måten å komme seg rundt i byen er via sykkel, fordi Antwerpen er nemlig like flatt som Danmark. Buss, trikk og tog er også lett tilgjengelig. Det viktigste for oss er google maps, men alikevell klarer vi å gå oss vill..

Tot ziens!
Jeanett & Maia

2 thoughts on “Kvartlivskrisen.. Belgia here we come!

• February 3, 2019 at 21:50
    Permalink

Ååå, jentene mine! Gøy å lese om første uka deres nedi Belgia – gleder meg til det jeg håper på blir HYPPIGE oppdateringer😉 heier på dere! Masse lykke til, kos fra Kris🧡

• February 3, 2019 at 22:34