Første tiden i ny by

Hei!

Jeg heter Helene og studerer bachelor i statsvitenskap ved Universitetet i Stavanger. Dette semesteret er jeg på utveksling ved Universitet i København. Jeg vil nå dele litt av mine erfaringer rundt søknadsprosessen, og den første tiden min i ny by. Setter inn et bilde av meg med min nye sykkel haha!

Søknadsprosessen tar sin tid og det er litt å holde styr på. Saksbehandler på fakultetet, lånekassen, Erasmus, saksbehandler på internasjonalt kontor, fakultetet ved utvekslingstedet og alt som har med flyttingen generelt å gjøre. Her er det bare å holde styr på sakene. Synes det var litt vanskelig å vite hvem man skulle henvise seg til ved enhver tid. Skulle nok ønske at vi hadde fått bedre informasjon, tettere oppfølging og en saksbehandler som skulle hjelpe oss på de fleste områder. I mitt tilfelle ble det glemt av UiS å sende inn noen dokumenter til lånekassen, noe som førte til at jeg fikk stipendet mitt en del senere enn andre. Sånn kan skje, og det er derfor lurt å ha spart opp en del penger på før man reiser.

Dette er inngangsdøren til leiligheten.

I København er det vanskelig å finne en plass å bo, som i flere store byer i Europa. Jeg ønsket å bo privat og ikke i studentbolig. Dette er fordi jeg synes at studentboligene var relativt dyre, og man får mindre for pengene enn dersom man leier privat. I tillegg synes jeg at leiligheter i typiske bygårder er veldig sjarmerende. Mitt tips er på bruke Facebook til å finne bolig. Danmark har ikke en god versjon av finn.no for å finne seg leilighet synes jeg og derfor er grupper på Facebook enklere. Jeg bor nå sammen med en dansk gutt på Østerbro. Rommet mitt var ikke møblert, så kjøpte alle møblene fra IKEA med hjemme levering inkludert at møblene ble båret inn i leiligheten. Luksus! Da sto bare om å gjøre å skru alt sammen.

Jeg dro ned en gang før jeg flyttet for å fikse en del praktiske ting, sette sammen alle møblene og frakte en del av tingene mine. Dette anbefaler jeg da det gjorde flyttingen en del enklere. Så når jeg først da flyttet hadde jeg to hele uker i København før skolen begynte. Det var så deilig å bare utforske byen alene, og ha god ting til å fikse alle praktiske ting. Her i København hadde vi to ”Welcome days” hvor utvekslingsstudentene spiste lunsj, middag og dro ut sammen. Det var veldig hyggelig.

Dette er bilder fra Designmuseeum Danmark. Veldig kult om man interesserer seg for kunst og design, og er gratis for studenter.

Jeg var også på Glyptoteket som var utrolig fint. Her er det også gratis for studenter en gang i uken.

Slik var himmelen på vei hjem fra skolen i dag. Såå fint å sykle i denne byen.

Vi snakkes!

Helene