Hello from California!

Hei, mitt navn er Alice og jeg studerer barnevern ved Universitetet i Stavanger. Dette semesteret befinner jeg meg i Monterey i California hvor jeg går på college og har praksis. Jeg har utrolig mye jeg har lyst til å fortelle, men jeg skal prøve å holde meg kort. Jeg tenkte jeg skulle fortelle dere litt om hvordan det var å flytte «over dammen» samt litt praktisk info, så hvis du er interessert: Keep reading.

Her er meg på bursdagen min, som jeg feiret sammen med mine roomies.

Til info så er dette første gang i mitt liv at jeg skriver et blogginnlegg, so please be nice to me.

En tilfeldig palme

Når jeg først valgte å dra på utveksling, var jeg sikker på at jeg bare skulle være i praksis slik som mine medstudenter bare har praksis hjemme i Norge. Det viste seg å være feil: Jeg tar fire ulike fag i tillegg til at jeg har praksis. Grunnen til at jeg må ta fag i tillegg er at jeg bare trenger å ha minimum 60 timer på praksisplassen i løpet av semesteret, noe som er en smule mindre enn hva de hjemme tar. Praksisplassen min er på en skole som heter “Learning for Life Charter School”. Jeg har så vidt begynt, men jeg koser meg veldig!

Litt av uteområdet på campus

Jeg har allerede vært i California i en måned – tiden flyr når man har det gøy. Jeg bor på campus, Promontory heter det, hvor jeg deler en leilighet med fem andre jenter. Promontory ble bygget i 2015, så det er veldig flott her i forhold til de andre campusene, i tillegg til at det er kjøkken her som gjør at du ikke trenger å ha Meal Plan. Alle rommene på Promontory har også eget bad. Jeg har dobbeltrom, så jeg deler rom med en hyggelig jente fra Los Angeles. (Dobbeltrommene på Promontory har køyesenger, men det er mulig å separere dem om ønskelig.)

Noe jeg ikke var klar over da jeg flyttet inn var at kjøkkenet og badet ikke var utstyrt med noe annet enn det mest nødvendige. Det vil si at det ikke var toalettbørste eller dusjforheng på badet, ei heller ingen tallerkener og gryter eller annet kjøkkenutstyr på kjøkkenet. Derfor anbefaler jeg å ta med småting som bestikk, steikespade, ol. hjemmefra – om du har plass i kofferten så klart.

Promontory fra veien

Den første uken min her i Monterey ble brukt til å bli kjent med mennesker og omgivelser, samt mye tid ble brukt på Target, som er en helt sykt stor butikk med alt du kan tenke deg! Her snakker vi om alt fra mat til TVer, til kjøkkenutstyr og støvsugere.

Litt mer av uteområdet på campus

California State University Monterey Bay ligger veldig nær havet, og det er flotte turmuligheter i området. På grunn av at vi ligger så nærme havet er det ikke supervarmt, i alle fall ikke nå på vinteren. Temperaturen ligger på omtrent 16 grader. Det fine er at det er sol omtrent hver dag, og da føles det nesten som norsk sommer. Jeg trodde likevel at det var mye varmere her, så jeg tok med meg nesten bare sommerklær. Første uken måtte jeg derfor ut på shopping for å kjøpe flere gensere.

Stranden som ligger en liten gåtur fra skolen

Her er også et rikt dyreliv, både på land og i vann. Det kreler av ekorn og hjort, og vaskebjørnene kommer frem med en gang solen går ned. I havet kan man se både otere, delfiner og hvaler. Det er også et veldig kjent akvarium ikke alt for langt ifra skolen, og alle studenter ved CSUMB får én gratisbillett i løpet av semesteret. Jeg har ikke vært der enda, men jeg skal absolutt besøke det.

Muligheter for å se hval!!

Kollektivtrafikken i California er veldig annerledes i forhold til Norge. Bussene kommer omtrent en gang i timen, noe som er oftere enn andre plasser i USA. Man blir likevel veldig fort vandt til det – det har lært meg å planlegge bedre når jeg skal ut på noe. Og om mister du bussen, er det bare å sette seg ved Starbucks som ligger på campus og vente på neste. Amerikanere har veldig god tid, noe som var svært uvant i begynnelsen. (Forresten så er bussen gratis for alle studenter ved CSUMB med studentbevis)

Ellers så blir store deler av tiden brukt på å gjøre skolearbeid (sad, but true). Skolesystemet her i USA er veldig annerledes enn fra Norge ved at de i løpet av hele semesteret har mye lekser og innleveringer, samtidig som eksamen ikke er like viktig som den er hjemme. Det vil si at hvis du scorer høyt på innleveringer og presentasjoner men stryker på eksamen, kan du likevel gå ut med en A. Har ikke helt bestemt meg for om jeg liker lekser som i USA eller eksamensperiode som i Norge best enda. Alle lærerne jeg har er også utrolig greie og «passer på meg». I alle klassene jeg tar er jeg eneste internasjonale student, og både lærere og medstudentene mine synes det er veldig gøy å høre om Norge.

Fantastisk solnedgang en kveld på vei hjem fra skolen

Som en liten oppsummering kan jeg si at jeg stortrives i California. Jeg har forelsket meg i denne lille byen og prøver å få maksimalt ut av hver eneste dag. Hver gang noen har nevnt en plass jeg burde besøke mens jeg er her, har jeg skrevet det ned for å ikke glemme det. Til mitt neste innlegg er målet å ha besøkt flest mulige plasser, slik at jeg kan få vise dere masse bilder!

Internasjonale venner

Vi snakkes,