ENDELIIG

Hello fra Down Under!
Jeg er Victoria og har nå vært en stund i Gold Coast på østkysten av Australia. Det er helt fantastisk å endelig være her. Endelig har jeg kommet meg hit og er nå godt i gang med hverdagen. Jeg har tenkt å fortelle litt om hvorfor jeg ville studere her og hvordan prosessen med å komme seg hit var.

Noen dager etter vi har landet

Hele grunnen til at jeg valgte å ta utdanningen min på Universitetet i Stavanger er de unike utvekslingmulighetene som tilbys. Jeg visste at skolen hadde avtale med Griffith University i Australia, og var dermed tidlig bestemt på at hit skulle jeg. Griffith University har et godt rykte når det kommer til turisme og er kjent verden rundt. Her i Gold Coast bor jeg med Christina som også forteller om sin hverdag her på utvekslingbloggen, så titt gjerne innom hennes blogg også for tips og triks!

Landing inn mot Brisbane etter over 30 timer reise

Prosessen med å komme seg på utveksling tar tid, men absolutt verdt det. Personalet på UiS er veldig hjelpsomme og er der for deg uansett tid. Om det var noen komplikasjoner med søknaden kunne man maile eller ringe, og du får svar. Et tips fra meg er å komme i gang med prosessen tidlig. Det er bedre å søke og heller angre seg, enn å ikke søke i det hele tatt. Utveksling er virkelig en unik mulighet til å møte nye mennesker fra hele verden, forbedre språkkunnskaper, men ikke minst å komme seg ut av komfortsonen. Personlig synes jeg utveksling er det kjekkeste med hele graden jeg tar. Man lærer på en helt annen måte en hjemme i Norge og får ulike perspektiver på området man studerer. TA SJANSEN!

Her er vi på vei til leiligheten på Main Beach, Gold Coast

Når det gjelder prosessen til Australia så må man fylle ut ulike skjemaer og søke visum. Heldigvis, er visum veldig lett å søke og man gjør det via. nett. Det første jeg gjorde var å søke til UiS om at Griffith University var mitt førstevalg og at jeg ønsket å dra til Gold Coast. I tillegg må man få forhåndsgodkjente fag av UiS i forhold til graden man tar og studiepoeng. Jeg anbefaler på det sterkeste å søke på flere fag enn for lite, da blir prosessen kortere 😉 Man kan redusere antall fag når man kommer til Australia også. Her er ansatte også veldig hjelpsomme og de har et eget kontor for internasjonale studenter som er på utveksling. Etter man har søkt fagene må man søke til selve skolen man skal gå på og får en godkjenning fra dem. Det kan ta en stund før svaret kommer, så det er bare å være tålmodig.

Utsikt fra første leiligheten vi bodde i

Nå som alt med skolen var i boks begynte visumsøkingen. Jeg og Christina satte oss på Bøker & Børst i Stavanger sentrum med en kaffe for å gjøre søknadsprosessen litt gøyere. Man skal fylle ut spørsmål og det er viktig å ha gjort seg noen notater før man begynner selve søkingen av visumet. Det tok bare en dag så fikk jeg svar på søknaden. Etter visumsøking kunne vi kjøpe flybilletter. Til Gold Coast kan man enten fly til Coolangatta (flyplassen i Gold Coast) eller Brisbane og derfra kan man bestille skyss fra skolen.

Tedder Avenue (Hovedgata i bydelen vi bor i)

Husk å søk Lånekassen så tidlig som mulig!

Vi snakkeees 😀

-Victoria